wtorek, 19 września 2017

Z okazji 70-lecia LO w Michałowie słów kilka od serca.

Magda Charyło-Indyka jest córką Eugeniusza Charyły, absolwenta LO z roku 1961, założyciela Fundacji „Pomoc Zespołowi Szkół w Michałowie”. Jest także członkiem Rady tej Fundacji. Z okazji 70-lecia LO przesłała nam kilka ciepłych słów.

Z okazji 70-lecia LO w Michałowie słów kilka od serca.

Drodzy Absolwenci i Nauczyciele!

Przez ostanie kilka lat mam przywilej rozmowy i obcowania z osobami, których nie spotykałam wcześniej osobiście, z racji kilkuset kilometrowej odległości, ale które poniekąd znałam z chmurnych opowieści mego taty o ludziach otwartych, niezwykle gościnnych, pełnych poczucia humoru i zainteresowanych po prostu losem innych.

Ludziach, ba przyjaciołach z czasów jego wczesnej młodości.
Gdy ojca zabrakło przygarnęli mnie jak swoją, za co jestem im szczególnie wdzięczna.

Choć wyrastałam w innym środowisku, mianowicie stolicy Wielkopolski lat 80-tych, mam poczucie, że dzielimy podstawowe wartości i to wartości “niesprzedażowe” używając języka dzisiejszego marketingu. A są to autentyczność i prawość.
Tego rzadko uczą w dzisiejszych liceach, gdzie raczej rankingi i rokowania na studia są prymarną wytyczną,  czyli konkurowanie, a relacje międzyludzkie i współpraca gdzieś giną nieuchronnie. A te ostanie to coś, co daje poczucie osobistego sukcesu i spełnienia.

Genius loci chciałoby się powiedzieć, po starożytnych . Choć ja mam poczucie, że gdy tata zakładał w 2006 Fundację „Pomoc Zespołowi Szkół w Michałowie” kierował się jakże prostą przesłanką, że oto tu właśnie każdy pieniądz waży los ludzki, że tu przysłowiowa złotówka może dać bodziec dla osobistego wzrostu Natalki z Gryków czy Jasia od Cywoniukow. Tu jest podatny grunt dla dobrej edukacji.

Aaaa...i nigdzie nie uczono łaciny jak tutaj, stąd ulubiona sentencja mego ojca: „Alteri vivas oportet, si tibi vis vivere”. (Trzeba żebyś żył dla innych, jeśli chcesz żyć dla siebie.) ...a mówiąc językiem mojej 15-letniej siostrzenicy: „Wymiatacie!”

Gratulujemy szczerze, wszystkim absolwentom i nauczycielom, poczucia wspólnoty!

Z pozdrowieniami  i życzeniami na kolejne „ lecia”

Magda Charyło-Indyka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz